Recenzie Aici de Richard McGuire

16 octombrie 2016

Îmi place să mă cufund constant în Necunoscut, să devin una cu tot ce înseamnă nou, viu, adevărat. Am vrut dintotdeauna să citesc Aici, deși cred că a citit nu e întocmai cel mai potrivit verb pentru a descrie acest roman. Aici e o operă grafică de cea mai înaltă calitate, un roman în care m-am înecat cu toată ființa mea.

N-am fost niciodată o fană a cărților grafice, iar copilăria mea nu a fost marcată de benzi desenate (bine, asta dacă excludem mica fantezie cu revistele Scooby Doo). Citind pe GoodReads multe (foaaarte multe) recenzii pozitive ale acestui roman și, având oportunitatea să îl citesc de la editura Art (fie binecuvâtată ziua în care mi-au trimis cartea asta!), n-am ezitat și am început, curioasă ca un copilaș, să descopăr lumea lui McGuire.

Drept să spun, am parcurs Aici de trei ori până am înțeles-o, zic eu, (aproape) în totalitate. Aici e o adevărată mașinărie a timpului, o carte care te transportă în timp și spațiu, cititorul mai mult sau mai puțin avansat având posibilitatea să călătorească nu numai în căutarea unui Nou, ci și în căutarea propriului eu.

Aici e un roman grafic haotic, cu o dezordine care are, totuși o ordine sublimă întocmai prin haosul în care este totul scăldat. Inteligența lui McGuire m-a cucerit, m-a răvășit complet. Prima dată când am deschis Aici, mă așteptam să fie un roman pe care îl citesc într-o oră, două, că vorba aia, e cu desene. Ei bine, nu. Aici este una dintre cele mai complexe lucrări peste care am dat vreodată, schițată într-un mod complicat și detaliat, fiecare desen dispunând de un fundal principal, pe care sunt derulate evenimente din mai multe secole și epoci.

Citește în continuare Aici.