„Primele amintiri se păstrează întotdeauna“

20 noiembrie 2012

Editura Art lansează o nouă serie intitulată „Prima dată", îngrijită de Laura Albulescu. Vor fi zece volume, iar ultimul, care va închide seria, se va numi chiar Prima dată. Primele trei au apărut deja: Prima mea beţie se lansează săptămîna aceasta, la Clubul Ţăranului Român. Volumul Prima mea beţie este coordonat de Gabriel H. Decuble şi include texte de Constantin Acosmei, Silviu Dancu, Gabriel H. Decuble, Şerban Foarţă, Bogdan Ghiu, Mugur Grosu, Florin Iaru, Augustin Ioan, V. Leac, Matei Martin, Mitoş Micleuşanu, Matei Pleşu, Johnny Răducanu, Robert Şerban, Iulian Tănase, Mihail Vakulovski, Radu Vancu, Constantin Vică, Daniel Vighi. Volumul Primii mei blugi este coordonat de Corina Bernic şi include texte de Cătălin Avramescu, Corina Bernic, Mircea Cărtărescu, Marius Chivu, Alexandru Dabija, Silviu Dancu, Şerban Foarţă, Augustin Ioan, Cristi Luca, Cosmin Manolache, Virgil Mihaiu, Ioana Nicolaie, Costi Rogozanu, Alex. Leo Şerban, Mihaela Timuş, Călin Torsan, Alexandru Vakulovski, Constantin Vică.

Lansarea lui va avea loc luni, 23 noiembrie, la Cărtureşti. Volumul Prima mea dezamăgire în dragoste este coordonat de Laura Albulescu şi cuprinde contribuţii ale următorilor: Marius Chivu, Şerban Foarţă, Bogdan Ghiu, Adela Greceanu, Mugur Grosu, Augustin Ioan, Luminiţa Marcu, Mitoş Micleuşanu, Ada Milea, Matei Pleşu, Antoaneta Ralian, Johnny Răducanu, Ionuţ Sociu, Cecilia Ştefănescu, Iulian Tănase, Stelian Ţurlea, Constantin Vică. Va fi lansat după Tîrgul Gaudeamus, pe 3 decembrie. De ce ar fi importante întîmplările pe care le trăim prima dată? De ce oamenii vor să-şi amintească acele fapte sau lucruri? Seria „Prima dată" reuşeşte să fie, pe de o parte, un apel generos către reamintire şi, pe de altă parte, un îndemn la o scriitură decomplexată şi ironică. Am discutat despre proiectul Editurii Art cu Laura Albulescu, redactor-şef al editurii.

Cînd s-a copt ideea seriei „Prima dată"?
La sfîrşitul lunii iunie, în ultimele zile ale Tîrgului Bookfest.
Care a fost motivaţia?
De mult intenţionam să publicăm autori români şi, oricum, consider că sînt prea puţine antologii de acest tip pe piaţa românească. N-aveam însă în minte ceva foarte bine definit. La un moment dat, în emulaţia unei conversaţii cu nişte prieteni, a răsărit ideea. Treptat mi s-a conturat întreg proiectul. Într-o săptămînă, îmi era destul de clar cum va arăta.
De ce o serie „Prima dată"?
Este un topos foarte generos. E, dacă vreţi, o constantă antropologică. Şi, dincolo de curiozitatea de a citi poveştile altora, la capătul celălalt al firului există oameni care simt că au şi ei de povestit o „Prima dată". Toată lumea îşi aminteşte o „primă dată", iar tema funcţionează ca un declic.

Cum arată în linii mari acest proiect?
L-am gîndit nu ca o colecţie, deci nu se va întinde pe o perioadă nedeterminată. De aceea e un proiect conceput ca o serie limitată, deşi tema e, practic, cvasiinepuizabilă. Vor fi 10 volume, iar ultimul se va chema chiar Prima dată: orice ar putea face obiectul unei „prime dăţi". După aceste trei volume, următorul, al patrulea, va fi Primul meu fum, care va fi coordonat de Andra Matzal.
În cît timp vreţi să scoateţi toate cele 10 volume?
Frecvenţa ar fi cam trei pe an.

Citeşte restul interviului aici.