O istorie culturală a toaletelor, Roger Henri Guerrand

05 aprilie 2016

Nu îmi amintesc să fi văzut vreodată, într-o librărie din România vreo carte, fie ea album de artă, un volum de istorie sau de antropologie care să fie dedicată… toaletelor și felului în care oamenii au căutat să vină în întâmpinarea eternelor nevoi fiziologice.  Dacă privim lucrurile mai cu atenție însă, ne dăm seama de faptul ca tocmai apariția canalizării și a facilităților moderne de menținerea igienei (alături de noua paradigmă medicală întemeiată de Louis Pasteur) au reprezentat pașii mari spre evoluția orașelor, începând cu secolul XIX, spre creșterea speranței de viață, a gradului de confort și instalarea atmosferei pe care astăzi o numim cu o satisfacție aproape arogantă: urbană și civilizată. În ciuda faptului că putem constata importanța acestor descoperiri, se pare că am fost prea puțin curioși în a înțelege cum a avut loc progresul care a dus la transformarea decisivă a organizării  urbanității contemporane  – cu alte cuvinte, ne bucurăm că problemele s-au rezolvat în timp, fără să ne intereseze prea mult cum s-a produs această rezolvare. De aceea, apariția pe piață, la o editură nonconformistă, așa cum este Editura Art, a volumului semnat de Roger Henri Guerrand nu poate fi decât un eveniment editorial. Căci pentru autorul francez acest subiect aparent trivial, scabros, peste care istoricii și antropologii s-au grăbit să tragă apa cât mai curând, oferă un teren interesant de decodificare a  evoluției vieții cotidiene și sociale de-a lungul timpului.

O istorie culturală a toaletelor poate fi socotită, la prima vedere,  o explorare trăsnită, din categoria științei vesele pe care un cercetător excentric (francez, cum altfel) o întreprinde în aproape 300 de pagini, menită să ne stimuleze curiozitățile grobiene. Imediat după ce începi să o citești, îți dai seama însă că volumul lui Roger Henri Guerrand dezvăluie, într-o manieră documentată (și îmi imaginez ce muncă elaborată de documentare a dus autorul să găsească și să organizeze materialul dedicat excreției,  pentru a acoperi o perioadă de aproape 1000 de ani) felul în care a evoluat percepția asupra corpului, funcțiilor sale și  interferențele acesteia cu moravurile epocilor.