Istoria la toate persoanele I

02 iunie 2010

Biografia lui Sergio Pitol rivalizează cu romanele pe care le-a scris. Toată istoria modernă a Mexicului şi chiar istoria mondială se infiltrează în romanul „Love Parade" (Editura Art, 2010). Chiar regele Carol al II-lea este pomenit într-o povestire ca o senzaţie a localului Casanova, unde ni se spune că mulţi se aşteptau să îl vadă dansând cu Elena Lupescu.

Cunoscut ca traducător în Mexic al unor cărţi celebre semnate de Conrad, James ori Gombrovicz, Sergio Pitol a trăit ca diplomat trimis să îşi reprezinte ţara în cele mai diferite colţuri ale lumii. Totuşi, călătoriile care s-au dovedit a fi pasiunea sa nu au apărut decât mai târziu în viaţa sa, pentru că în copilărie a fost ţinut în casă de la vârsta de patru până la 12 ani, din cauza contactării malariei.

Iar romanul său tradus acum în română este la fel de surprinzător. O crimă obscură din 1942 îl obsedează pe istoricul Miguel del Solar la 31 de ani de la momentul producerii ei. Cum crima a avut loc într-o clădire în care copilărise istoricul, investigaţiile sunt legate de rudele mai mult sau mai puţin apropiate de personajul principal. Dar povestea nu ar fi atât de complicată dacă nu ar fi spusă de personajele care au fost martorele evenimentului. Şi, evident, fiecare are propria lui variantă pentru ce s-a întâmplat. Atmosfera încinsă din preajma celui de-al Doilea Război Mondial este colorată de personaje excentrice cu pasiuni şi umori misterioase. Nici un moment scriitorul mexican nu face lucrurile mai simple pentru cititor, astfel că suntem martorii unei călătorii în care timpurile naraţiunii se schimbă foarte des din 1973 până spre începutul secolului XX şi înapoi spre momentul celui de-al Doilea Conflict Mondial. Dacă o să spun că abia după primele 30 de pagini ale primului capitol aflaţi numele complet al personajului principal, ar trebui să aveţi o idee despre felul în care povestea îşi lasă povestitorul în plan secund.

Citeşte articolul în întregime aici.