Han Kang, Vegetariana

08 decembrie 2016

Scriitoarea sud-coreeană, Han Kang (n.1970), este împreună cu traducătoarea Deborah Smith câștigătoarea de anul acesta a premiului literar Man Booker International Prize, pentru romanul The Vegetarian (Vegetariana). Han Kang, care și-a făcut debutul literar în anul 1994, este cunoscută publicului sud-coreean atât pentru romanele sale, cât și pentru premiile literare ce i-au fost acordate. Obținerea acestui premiu internațional a confirmat valoarea literară a operelor tinerei scriitoare și a perceperii lor drept o realizare a literaturii contemporane sud-coreene (cf. KBS News, 17 mai a.c.). De asemenea, faptul că Han este fiica renumitului scriitor, Han Seung-won (n. 1939), a determinat presa sud-coreeană să se refere la aceasta ca fiind beneficiara unui „ADN literar” (cf. No Cut News, 2 iunie a.c.). Aspecte ale biografiei sale și în special experiența, din orașul natal, a masacrului de la Gwangju (care a pornit inițial ca o revoltă a studenților față de dictatura militară din 1980) au contribuit la alegerea temelor romanelor sale ca o nevoie de a estompa efectele violenței.

În romanul Vegetariana, vegetarianismul nu reprezintă alegerea unei diete sau unui stil de viață sănătos, dar este, totuși, o formă de detoxifiere a organismului uman. Personajul principal, Yeong-hye, decide în urma unui vis pe care îl are să renunțe la dieta carnivoră. Îndemânarea și obișnuința de a toca și tăia carnea atunci când îi pregătea soțului ei masa, sau propria preferință pentru stridiile marinate se preschimbă treptat într-un refuz și apoi o repulsie viscerală de a vedea, atinge, mirosi sau gusta orice tip de carne. Aparent fără vreun fundament concret, dieta vegetariană devine extremă, luând proporțiile unui proces de dematerializare, asexualizare și, în cele din urmă, de catatonie și metamorfozare. Astfel, detoxifierea organismului ei se desfășoară sub forma unui proces regresiv, de la stadiul uman la cel vegetal odată cu abandonarea inițiativei de mișcare și perseverența de a se preschimba într-un copac. Toate exuviile sufletului său, imaginile obsesive din vis, traumele din copilărie provocate de un tată agresiv, dar și cele recente, create de așteptările de a se conforma unui mariaj formal și nedorit, o fac pe Yeong-hye să încerce să se sinucidă, iar apoi să se comporte ca o pacientă schizofrenică.

Vegetarianismul devine astfel în ochii celorlalți o formă de anormalitate și dezechilibru mintal.