De la Ziggy, la Tombuctu

09 august 2016

Tombuctu este povestea domnului Osache, un câine de rasă nedefinită “în parte collie, în parte labrador, în parte spaniel, în parte enigma canină”, a cărui soartă stă să se schimbe odată cu moartea iminentă a stăpânului. Așa începe romanul, cu Willy G. Christmas, stăpânul, care-l pregătește pe Osache pentru zilele ce stau să vină, în care el nu o să-i mai fie alături, că o să plece într-o călătorie lungă, în Tombuctu, precedată de moarte.

Nota umană a gândurilor, naivitatea bună și sinceritatea nevinovată a rândurilor este și mai mult subliniată de personajul canin. Fără să vrei, îți imaginezi în nenumărate momente ochii îngrijorați de câine sau blana numai bună de smotocit. Și, în felul ăsta, cartea te apropie de personaj, îi porți de grijă, începi să te întrebi ce e mai bine de făcut, sau chiar să-i recomanzi domnului Osache așa, de la distanța de cititor, ce să facă. Te gândești chiar să-i oferi un loc de dormit, să nu mai stea în cutie, pe stradă, al nimănui.

Prima parte a romanului ni-i prezintă pe Osache și Willy - trecutul lor împreună. Cum s-au cunoscut de nevoie, pentru că viața pe străzi nu e ușoară, iar un extra suport cu colți nu strică pentru un om ca Willy, care trăiește în libertatea trotuarelor. Așa, de nevoie, cei doi și-au început prietenia, au cunoscut iernile aspre din Brooklyn, dar și verile spectaculoase, în care în niciun loc nu e mai bine decât afară. Și cum să nu se potrivească cei doi când unul vorbește întruna despre orice, iar celălalt ascultă și câteodată chiar înțelege!

Trecem în cea de-a doua bucată a romanului, unde-l găsim pe domnul Osache pe cont propriu, în căutarea unui nou stăpân. Ajunge pentru scurt timp în grija lui Hary, un băiat care și-l dorește în preajmă, nu în farfurie, cum îi explicase cândva Willy că fac chinezii cu câinii de pe stradă. Iar mai târziu se trezește în grija unei familii, cu Dick la cârma ei, un om pentru care animalele nu au prea multe atribute dincolo de statutul lor de decor viu. O să vedeți, nici în relația cu membrii familiei Dick nu excelează.