Jazz

27 februarie 2013

Uneori nu povestea in sine este interesanta, ci stilul in care este spusa. Jazz este un asemenea roman: care te cucereste prin modul in care afli povestea.

Toni Morrison (n. 1931) este prima femeie de culoare laureată a Premiului Nobel pentru Literatură (1993) si rasplatita de-a lungul timpului cu multe alte distinctii. In Jazz, ea creeaza o poveste cu un triunghi amoros: sot-sotie si o amanta, o tanara care este insa ucisa. Familia celor doi trece asadar printr-o incercare cumplita, iar anii nu aduc deloc linistea. Violet nu poate concura cu o femeie moarta la care sotul ei se gandeste constant. Pare ca orice ar face nu este de ajuns. Cum se termina totul si ce oameni sunt intalniti si, mai ales, care sunt trairile acestui cuplu, iata ce va invitam sa descoperiti in Jazz.

Titlul cu siguranta le aduce aminte tuturor de un stil de muzica. S-ar putea spune ca acel stil - parte improvizatie si care rupe adesea "canoanele" clasice ale unei melodii - a influentat si scrierea acestei carti. Nu avem musai fraze care "curg" precum in literatura obisnuita si, mai important, nu avem o structura lineara. Franturi, amintiri, povesti se aduna pentru a crea o imagine de ansamblu, o "piesa" pe care o veti descoperi insa cu placere.

Perioada in care se petrece actiunea este si ea importanta - marcata de abolirea sclaviei. De altfel, autoarea subliniaza puternic discriminarile rasiale de care au parte afro-americanii in perioada care a urmat eliminarii sclaviei.

Jazz este o poveste de dragoste tulburatoare, frumos infatisata de Toni Morrison. The Guardian scria: „Jazz este un roman străbătut de o intensitate pe care o regăsim, de regulă, în vechea poezie tragică, nu în ficţiunea de astăzi".