Trebuie să te înveți să lingușești, o însușire îndeobște reprobabilă, dar indispensabilă într-o campanie electorală.

acum 1 an
0Micmanualdecampanieelectoral-picMic manual de campanie electorală
Quintus Tullius Cicero
Colecția Dulapul îndrăgostit
Editura ART, 2008
 
- fragment -
(16) Campania electorală se bazează pe două strategii: dobândirea sprijinului prietenilor şi dobândirea favorii poporului. Sprijinul prietenilor se obţine graţie favorurilor şi serviciilor făcute, graţie unei prietenii vechi, precum şi blândeţii, afabilităţii caracterului. În cazul campaniei electorale, noţiunea de prietenie trebuie însă înţeleasă într-un sens mai larg decât în viaţa cotidiană. Trebuie consideraţi prieteni toţi cei care îţi arată interes, te cultivă şi îţi vin şi acasă. Este însă de mare folos să te arăţi afectuos şi amabil faţă de cei care-ţi sunt prieteni în sens restrâns, anume prin înrudire, apartenenţa la aceeaşi corporaţie sau prin alte legături.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(31) Caută şi descoperă oameni în toate regiunile, cunoaşte-i, abordează-i, asigură-te în legătură cu ei. Ai grijă să-ţi facă propagandă în localităţile lor ca şi cum ar candida în numele tău. Dacă văd că tu cauţi să le fii prieten, atunci vor şi ei să-ţi fie prieteni. Ca să înţeleagă asta, ţine-le discursuri adecvate acestui scop. Dacă văd că le cunoaştem numele, locuitorii municipiilor şi ţăranii cred că s-au şi făcut prietenii noştri. Crezând că se pot bucura de vreo protecţie, nu pregetă să treacă la acţiune pentru a o merita. Ceilalţi candidaţi, şi în special concurenţii tăi, nu-i cunosc pe aceştia, în timp ce tu îi ştii şi îi vei cunoaşte cu uşurinţă şi mai bine – o condiţie indispensabilă pentru a ţi-i face partizani.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(40) Astfel, după ce vei fi sigur pe ce prieteni te poţi bizui, lămureşte-te şi în privinţa detractorilor şi a adversarilor tăi: cine sunt şi din ce motive sunt astfel. Aceştia sunt de trei feluri: cei pe care i-ai lezat, cei care sunt de partea ta din interes şi, în al treilea rând, cei care sunt prieteni cu concurenţii tăi. Faţă de cei pe care i-ai lezat apărând contra lor prieteni de-ai tăi disculpă-te în mod deschis, invocând obligaţiile pe care le-ai avut; fă-i să spere că, dacă se vor împrieteni cu tine, te vei strădui tot atât de mult şi pentru binele lor26. Pe cei care nu ţi se alătură decât dacă e spre folosul lor străduieşte-te să-i vindeci de acest cusur ajutându-i, dându-le speranţe sau arătându-ţi interesul faţă de ei. Pe cei care nu îţi sunt partizani din pricina prieteniei cu concurenţii tăi să ţi-i apropii în acelaşi fel ca pe cei de mai sus. Dacă te încumeţi să faci asta, arată-te prietenos chiar şi faţă de concurenţii tăi.
(41) Am discutat suficient despre câştigarea prietenilor; să abordez acum cealaltă componentă a campaniei electorale, care constă în câştigarea favorii populare. Aceasta presupune următoarele lucruri: cunoaşterea numelor alegătorilor, flatarea lor, stăruinţa propagandei, generozitatea, buna ta reputaţie, precum şi strălucirea campaniei tale.
(42) Mai întâi, să faci cunoştinţă cu alegătorii. În această privinţă, efortul trebuie să arate un progres de la o zi la alta: nimic nu poate fi mai pe placul poporului. Apoi pune-ţi în minte să faci în aşa fel încât să pară firesc ceea ce lipseşte firii tale. Desigur, nu-ţi lipseşte afabilitatea, calitate specifică unui om bun şi plăcut; însă trebuie să te înveţi să linguşeşti, o însuşire îndeobşte reprobabilă, dar indispensabilă într-o campanie electorală. Este vrednică de dispreţ dacă ticăloşeşti pe cineva, însă e îngăduită dacă te ajută să-ţi faci prieteni. De fapt, este obligatorie pentru un candidat la alegeri: să fie în stare să-şi schimbe chipul, gesturile şi felul de a vorbi, conformându-se de fiecare dată spi ritului şi comportamentului celor cu care intră în contact.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(50) Urmează să-ţi vorbesc despre reputaţie, de care trebuie să te ocupi cu cea mai mare grijă. Cele spuse înainte ajută şi la consolidarea reputaţiei: şi anume lauda talentului tău de orator, ataşamentul publicanilor şi al ordinului cavalerilor, bunăvoinţa optimaţilor, afluenţa tinerilor, prezenţa continuă a celor apăraţi de tine, mulţimea celor veniţi din municipii, de bună seamă pentru a te susţine. Toţi aceştia vor spune şi vor crede că tu îi cu noşti bine pe oameni, că li te adresezi cu amabilitate, că îţi dai toată silinţa în timpul campaniei electorale, că eşti binevoitor şi generos. Casa să-ţi fie plină până târziu în noapte de oameni de tot soiul, să găseşti cuvinte potrivite pentru fiecare dintre ei, să le oferi multora sprijinul tău. Să se desăvârşească totul prin strădanie, artă şi stăruinţă, însă nu pentru ca faima ta să ajungă la popor graţie acestor oameni, ci pentru ca poporul însuşi să se considere beneficiarul tuturor eforturilor tale.
Vă recomandăm şi